Yoga

Yoga is een prettige manier om de drukte van de dag even los te laten en tot rust te komen. Hierdoor wordt het kind of de volwassene zich lichamelijk en geestelijk bewust van zichzelf en zal daardoor soepeler en sterker in het leven staan. Emoties en reacties worden letterlijk in het lichaam gevoeld en ervaren. Hierdoor kunnen er bewuste keuzes worden gemaakt. Het doel is om een evenwichtiger mens te worden met meer energie en meer in contact met zichzelf en anderen.

"Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik." 

Yoga betekent "verbinden" in het Sanskriet en komt uit India. Het is voor iedereen toegankelijk; met of zonder een beperking. De yogalessen voor kinderen en volwassenen met een beperking, hebben een lager tempo. Er wordt gewerkt met aanpassingen, bijvoorbeeld met picto’s om de lesstructuur inzichtelijk te maken of op een (rol)stoel. De oefeningen zijn meer gericht op herhaling en de groepen zijn kleiner, om meer persoonlijke aandacht te kunnen geven. Het is ook mogelijk om een individuele yogales te volgen. Zo kan er nog meer op maat gewerkt worden.

Yoga kan worden aangeboden op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, basisscholen, buurthuizen of als workshop op de BSO. Ook kan er een yogales op een kinderfeestje worden gegeven bij de jarige thuis.

Er zijn diverse leeftijdsgroepen: 3 maanden -1 jaar (baby’s), 1-2 jaar (dreumes), 2-4 jaar (peuters), 4-6 jaar (onderbouw), 7-9 jaar (middenbouw), 10-12 jaar (bovenbouw), tieners en volwassenen.

De yogales duurt een uur en matjes/kussens zijn aanwezig vanuit Het Vlinderhuis. De deelnemers hebben soepele kleren aan, waarin ze zich lekker in kunnen bewegen en lopen op blote voeten of dragen antislip sokken.

 

 Waar is yoga goed voor?

- Het vergroten van het zelfbewustzijn.

- Bewustwording van de eigen mogelijkheden.

- Luisteren naar jezelf.

- Eigen grenzen kunnen aangeven en bewaken.

- Ondersteuning in groei en motorische ontwikkeling.

- Versterkt de spieren.

- Versoepelt de wervelkolom.

- Het activeren van het zenuwstelsel.

- Verlicht spanningen in de onderrug.

- Zorgt voor een goede doorbloeding.

- Contact maken met anderen en leren samenwerken met elkaar.

- Het stimuleren van de fantasie, de creativiteit en het beeldend vermogen.

- Het bevorderen van het concentratievermogen.

- Rustig ademhalen en ontspannen.

 

Wat gaan we doen bij baby yoga en massage?

Samen met je baby bewegen, dansen, zingen, masseren, ontspannen en verbinden. In de lessen krijg je de mogelijkheid nieuwe spel- en oefenmomenten met je baby te beleven. Baby’s houden ervan om dicht bij hun moeder of vader te zijn; dit geeft een gevoel van herkenning en veiligheid. Dit is de basis voor een veilige hechting. Hierdoor kan je baby lichamelijke en emotionele ervaringen verwerken en spanningen loslaten. Als moeder of vader ontmoet je andere ouders en baby’s in een plezierig en ontspannen samenzijn. Tijdens de lessen worden er verschillende thema’s besproken, o.a. basisbevestigend dragen, ontzwangeren, buikkrampen, slapen, huilen, regelmaat of babytaal.

 

Wat gaan we doen bij dreumes- en peuteryoga?

Tijdens de dreumes- en peuteryogalessen wordt er samen gespeeld, gezongen, gedanst en ontspannen, waarbij ouder en kind zich op elkaar concentreren. Het is een plezierige manier om de onderlinge band versterken. Aan bod komen yogaspelletjes, schommel, klim- en klauterspelletjes, massagespelletjes en ontspanning. Soms gebruiken we een kinderboek als thema voor de les. Door de combinatie van de verschillende onderdelen worden de zintuigen van de het kind gestimuleerd en het lichaamsbesef vergroot.

 

Wat gaan we doen bij kinderyoga?

Op een leuke, speelse en laagdrempelige manier wordt er met thema's gewerkt. We beleven samen een mooi avontuur met thema's zoals sprookjes, de jungle, de seizoenen, de zee, etc. Soms staat een deugd centraal, bijvoorbeeld kracht, zelfvertrouwen of samenwerken. Dit hangt af van de doelgroep. We maken gebruik van bewegingsoefeningen, spel, onderlinge massage, ademspel, mindfulness, zang, dans, creatief bezig zijn, visualisatie en ontspanningsoefeningen. Een leuke en gevarieerde les, waarbij we veel plezier ervaren met elkaar.

 

Wat gaan we doen bij yoga voor tieners en volwassenen?

Deze yoga lessen vinden hun oorsprong in de Hatha Yoga, Yin Yang Yoga, Kundalini Yoga en Dru Yoga. Iedere vorm van yoga heeft iets moois en daarom integreer ik meerdere yogastijlen met elkaar. Een les bestaat uit de volgende onderdelen:

- Gronden / warming-up;

- Yoga houdingen en

- ontspanningsoefeningen.

 

Tijdens de eindontspanning werk ik vaak met klankinstrumenten. Ik werk met Tibetaanse klankschalen, gong, chimes, oceaan drum en rainstick. Ik combineer dit met een geleide meditatie, een inspirerende tekst of een gedicht.

Daarnaast geef ik Restorative Yoga en Yoga Nidra ter afwisseling, wanneer daar behoefte aan is.

 

Wat is Hatha Yoga / Yin Yang Yoga?

Hatha Yoga is de basis van alle yogavormen. Het woord Hatha verwijst naar de 2 tegengestelde energieën: Ha = Zon (mannelijk, oftewel Yang) en tha = Maan (vrouwelijk, oftewel Yin).

De oorsprong van deze vorm van yoga ligt in het taoïstische concept van yin en yang. Volgens de traditionele Chinese filosofie manifesteert de levensenergie KI in het universum in deze twee energieën. Dit is een onzichtbare energiestroom die ons kracht en energie geeft. Het is te vergelijken met een elektrische stroom tussen de plus- en minpool, onzichtbaar en krachtig. Het is belangrijk om aangesloten te zijn op deze Ki-stroom door deze actief door ons lijf heen te laten voelen. Yin-Yang moet voor een goede gezondheid in balans zijn.

Yin staat voor:

  • maan
  • schaduw
  • inademing
  • koud
  • aarde
  • vrouwelijk
  • ontspannen
  • nacht
  • passief
  • water
  • zacht

Yang staat voor:

  • zon
  • licht
  • uitademing
  • warm
  • hemel
  • mannelijk
  • samentrekken
  • dag
  • actief
  • vuur
  • hard

Ze bestaan alleen in relatie tot elkaar. Het ene bestaat niet zonder het andere. De stippen in het symbool laten zien dat ze hun tegenpool in zich dragen en de potentie hebben om in elkaar te veranderen. De kunst van het leven is om hier de balans in te vinden.

Yin Yoga (maanenergie) draait om totale ontspanning, overgave, loslaten en het ontwikkelen van souplesse en lenigheid. De yogahoudingen worden enkele minuten aangehouden waardoor je, met behulp van de zwaartekracht, diep in het lichaam (op het bindweefsel) oprekt. Hierdoor ontstaat er ruimte in het lichaam, worden het weefsel en de gewrichten soepeler en kan je energie weer lekker stromen. Yin yoga draait om vrouwelijke, zachte energie en stress en spanning kunnen goed loskomen bij deze vorm van yoga. Het leert je om stil te worden in een ongemakkelijke situatie en naar je lichaam te luisteren.

Yang yoga (zonenergie) is een overkoepelend begrip voor de actievere en dynamische yoga. Bij yang yoga draait het om dynamiek, inspanning, uithoudingsvermogen en het ontwikkelen van een sterk en krachtig lichaam. Het is de mannelijke tegenhanger van yin yoga en de houdingen worden niet zo lang aangehouden. Deze vormen geven je energie en warmte.

 

In het algemeen kun je zeggen dat:

  • Yin yoga als effect heeft dat je meer tot rust komt, ontspanning vindt en beter in je vel komt te zitten als je bijvoorbeeld stress hebt door werk of een druk gezin. Er ontstaat meer souplesse, ruimte en rust in je systeem.
  • Yang yoga als effect heeft om je energie kwijt te raken, wanneer je hier teveel van hebt. Hierdoor kun je last krijgen van een opgejaagd gevoel of rusteloosheid.
  • Beide vormen samen een eenheid. Het een kan niet zonder de ander. Beide energieën dienen met elkaar in evenwicht te zijn. Lichaam en geest zijn dan in balans.

 

Wat is Dru yoga?

Dru yoga omvat klassieke yogahoudingen, ademhalingstechnieken, handgebaren (mudras), positieve affirmaties, heldere visualisaties en krachtige reeksen van houdingen die vloeiend en toch dynamisch uitgevoerd worden. De houdingen hebben vaak een intentie. Alle gewrichten worden ‘zacht’ en ontspannen gehouden tijdens de bewegingen. Op die manier ontwikkel je flexibiliteit en zo kan energie vrij stromen.

 

Wat is Kundalini yoga?

Kundalini yoga is het omhoog laten stromen van de Kundalini energie. Dit is de creatieve levensenergie. Deze kracht slaapt onderaan je ruggengraat, totdat het wakker wordt door yoga beoefening en het zingen van mantra’s. Dit geeft je een hoger bewustzijn, waardoor je gezondheid verbeterd. Als je bewuster in het leven staat, kun je ook beter kiezen wat goed en niet goed voor je is. Het zingen van mantra’s brengt het lichaam tot rust, doordat de tekst en de bewegingen zich steeds herhalen. Je hoofd komt dan tot rust.

 

Wat is Restorative Yoga?

Restorative yoga is heilzaam en therapeutisch, om lichamelijk en geestelijk te herstellen tijdens of na een stressvolle periode. Je krijgt de gelegenheid om te herstellen van de chronische stress.

 

Typerend voor Restorative yoga zijn:

1: Een stille, rustige omgeving zonder muziek, omdat stilte en rust heilzaam zijn voor een overprikkeld brein.

2: Een focuspunt op de adem/lichaamsgewaarwordingen, zodat de mind kan verstillen.

3: Een passieve innerlijke houding ten aanzien van afleidende gedachten; vriendelijk en zonder oordeel steeds weer terugkeren naar je focuspunt.

4: Een comfortabele liggende/half zittende houding aannemen met gesloten ogen.

  1. Alle spieren van top tot teen diep te leren ontspannen en ze ontspannen te houden.

 

Restorative Yoga vraagt geen inspanning. Het is een passieve yogavorm met een meditatief karakter. Het lichaam wordt tijdens de houding ondersteund door hulpmiddelen zoals een kussen, bolster, blok, riem en deken. Je geeft je over aan de rust en het vertrouwen dat je gesteund wordt. Hierdoor kan het lichaamsgewicht helemaal worden toegelaten, zonder nog ergens spierspanning vast te hoeven houden. Je ademhaling en spijsvertering vertragen, je zenuwstelsel kalmeert en je bloeddruk daalt. Door het vertragen van deze systemen, kunnen lichaam en geest rusten. Elke houding wordt 10 minuten aangehouden. Tijd verdwijnt en je komt uit de ‘doe-modus’. Langzaam kom je in een andere bewustzijnslaag, ook wel een ‘zijn-modus’ genaamd.

 

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een vorm van yoga waarbij je in een toestand van diepe ontspanning komt. Het bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet. Yoga betekent ‘verbinden’ en Nidra betekent ‘slaap’.

Je werkt naar deze staat toe door middel van een aantal systematische oefeningen en visualisaties. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning en raakt daarnaast in een hele ontvankelijke staat. De geest blijft wakker en alert. Je komt in een bewustzijnstoestand dat tussen slapen en wakker zijn in zit. Hierdoor krijg je inzichten die anders verborgen blijven en kunnen spanningen die je onbewust vasthoudt, verwerkt worden en kan je lichaam zich ontspannen. Een uur Yoga Nidra kan voelen als vier uur slaap.

Tijdens deze bewustzijnstoestand staat je bewustzijn goed open voor het oppikken van informatie. Het uitspreken van een wens (affirmatie, besluit of Sankalpa) is daarom een belangrijke stap en een krachtig middel om je persoonlijkheid en je leven steeds opnieuw vorm te geven langs positieve lijnen. Het is als een zaadje, dat tijdens de Yoga Nidra in de diepere lagen van het bewustzijn geplant wordt en mettertijd overdag gaat bloeien en zijn vruchten afwerpt. Als je weet wat je wilt bereiken in het leven, dan zal dit de eerste aanzet zijn in de creatie van jou wens.

 

Tarief

Het tarief en het tijdstip wordt in overleg bepaald.

 

* De Kinderyoga- en spelkaarten op de afbeeldingen zijn van Helen Purperhart.